خودرو... ترافیک... مرگ
ساعت ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ روز شنبه ٩ شهریور ۱۳۸٧   کلمات کلیدی: ترافیک ،منوچهر منطقی ،جاده
«در سه سال اخیر، سه میلیون خودرو در کشور تولید شده است که معادل تولید سی و شش سال گذشته است» این مطلب را دکتر منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی خودرو در مشهد اعلام کرد. (ویژه نامه خراسان - ویژه نمایشگاه - صفحه ٢) این یک خبر است که به نوعی نشان دهنده توفیق خودروسازان کشور است و در جای خود قابل توجه ؛ امااین خبر ذهن را به سمت نکات و سوالات دیگر هم سوق می دهد ازجمله این که گفته می شود به ازای تولید هر خودرو، باید ۴٠ متر فضای ترافیکی هم ایجاد شود یعنی؛ ٠٠٠/٠٠٠/١٢٠ = ۴٠*٠٠٠/٠٠٠/٣ پس در مدت ٣ سال باید یک صد و بیست میلیون متر مربع فضای ترافیکی هم ایجاد شده باشد تا وضعیت ترافیک مثل سه سال پیش باقی بماند ام الله آیا به واقع این ظرفیت ایجاد شده است؟ به گمان من اگر ایجاد شده بود شاهد این ترافیک سنگین و تبدیل شدن خیابان ها به پارکینگ خودروها ونیز تعمیرگاه و نمایشگاه اتومبیل نبودیم و نیازی به اجرای طرح های موقت کنترل ترافیک هم نبود، اما... آیا در کنار افزایش تولید خودرو به اندازه سی و شش سال جاده هم ساخته شده است تا هر روز شاهد خبرهای تلخ از تصادفات فاجعه بار در جاده ها نباشیم؟ آیا پروژه های کلان جاده سازی یا دوبانده کردن جاده ها طبق برنامه پیش می رود تا به فردای بهتر در جاده ها امید داشته باشیم؟ لااقل پروژه دوبانده کردن جاده مرگ که به تازگی هفت قربانی گرفت و گزارش مبسوط آن چهارشنبه گذشته در همین صفحه چاپ شد، با ارفاق لاک پشتی به کار خود ادامه می دهد تا بتوان به فردای جاده نگاهی مطمئن داشت؟ اما از شواهد پیداست که حالا حالاها باید شاهد فاجعه ها باشیم و...آیا در کنار افزایش شمارگان خودرو به افزایش ایمنی و امکانات هم توجه شده است؟ فکر می کنم پاسخ این پرسش را خود مردم و به خصوص مصرف کنندگان خودروهای جدید بهتر از هرکسی می دانند ومی توانند بگویند، من اما جز واژه های انتقادآمیز از لبان مصرف کنندگان خودروها نشنیده ام.کیفیت خدمات دهی پس از فروش در چه وضعی است؟ فکر می کنم بازهم پاسخ را باید از زبان مردم شنید. پس بگذریم،اما سخن صاحب این قلم این است که توسعه باید همه جانبه باشد؛ توسعه کاریکاتوری که به برجستگی یک عضو و لاغر شدن دیگر اعضا می انجامد، به ضدتوسعه تبدیل می شود، تولید انبوه خودرو و فکر نکردن به فضای ترافیکی، شهرها را به جولانگاه جنگ اعصاب بدل می کند. استفاده کردن از این خودروها که انگار به جای امکانات ایمنی و رفاهی فقط سرعت بالا دارد، در جاده ها آمار مرگ و میر را بالا می برد. ارتقای سطح رانندگی و فرهنگ آن متناسب با خودروهای جدید به فراوانی حوادث می انجامد، فراوانی حوادث هم افزایش مرگ و میر را پیامد خواهد داشت. اما اگر متوازن کار کنیم و متناسب با افزایش خودرو به استانداردسازی فضای ترافیک شهری و جاده ای و فرهنگ رانندگی بپردازیم، به سامان مندی رانندگی کمک خواهیم کرد و شایسته است همه دست اندرکاران در این زمینه همدست شوند و همداستان تا کتاب قصه های تلخ تصادف هرگز نوشته نشود تا خواننده ای داشته باشد. صفحه 13 حوادث ، شماره سریال 17068 ، تاریخ انتشار 870609