اصلاح جاده مرگ همت مضاعف می خواهد
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٠ فروردین ۱۳۸٩   کلمات کلیدی:
 خراسان رضوی یک استان معمولی نیست اما وضعیت جاده هایش از معمولی هم ده ها فرسنگ عقب تر است. در این استان مشهد مقدس قرار دارد که نه یک شهر، نه یک کلان شهر و نه حتی یک شهر ملی، بلکه یک شهر بین المللی است که پایتخت معنوی ایران نام گرفته است و گروهی هم در تلاشند تا آن را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان تشیع هم معرفی کنند! خب پایتخت، جاده می خواهد تا مردم به آن برسند، نمی شود دور پایتخت دیوار کشید. آمارها هم از عبور حدود ۲۵میلیون زائر در مشهد حکایت دارد که علاوه بر آن چند میلیون مسافر دیگر شهرهای استان نیز باید از همین جاده ها استفاده کنند، پس حق داریم نسبت به وضعیت جاده های استان که به سرنوشت مسافران بستگی تام و تمام دارد حساس باشیم و اصلا جاده های استان را به عنوان پروژه های همواره در دست بررسی روزنامه خراسان همیشه به دقت پی گیری کنیم هرچند برخی را خوش نیاید و به کنایه جاده مشهد- گناباد را جاده روزنامه خراسان بخوانند. بله این محور، جاده روزنامه خراسان است چنان که همه جاده های دیگر نیز هم. ما، اما خوشحال می شویم، بیشتر از همه ، اگر یک وجب از مسیر جاده مرگ حذف شود. سر از پا نمی شناسیم وقتی یک قطعه از باند دوم این جاده زیربار می رود و خیلی خوشحال خواهیم شد اگر مسئولان همه باند دوم را زیربار ببرند تا شانه هاشان از زیربار مسائل این جاده سبک شود و روزی که وعده مسئولان محقق شود شادمانه مبارک باد خواهیم گفت، اما تا آن روز، هر روز وعده ها را رصد خواهیم کرد و کارها را نیز هم. چه این وعده ها از جنس آن کنایه تلخ نیست که «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند» چرا که به ازای هر روزی که این وعده ها معطل بماند، جان هزاران انسان در خطر خواهد بود و چه بسا خون هایی بر زمین ریخته شود که معلوم نیست ما و مسئولان و کسانی که سهل انگاری می کنند و برای تحقق وعده ها طبق برنامه تلاش نمی کنند چقدر در این فجایع سهم داریم. راستی به سهم خود چقدر فکر کرده ایم؟ یاد ما و مسئولان باشد که هر روز که این جاده ها به سرانجام نرسد، علاوه بر حوادث در برابر آسیب های پس از حوادث، در برابر مسائل روانی مرتبط و ... مسئولیم چنان که اجر معنوی انجام کار و نیز نام نیک آن هم برای ما خواهد بود پس نگاه نو کنیم و تلاش مضاعف نه این که بهانه ها در سال نو، نو شود! نگاه نو کنیم و برنامه نو کنیم و طرحی نو دراندازیم و برخیزیم به یاعلی برای به پایان بردن باند دوم این جاده که با توجه به تلاش های انجام شده چندان هم سخت نیست و تا آن روز هم هر قطعه ای که کارش به پایان می رسد بدون این که منتظر مناسبت و حتی مراسم باشیم، آن را زیربار بریم و شانه از زیربار مسئولیت مسائل جسمی و جانی جاده خالی کنیم. فکر می کنم اگر یاعلی ما جدی و تلاش ما مضاعف شود بسیاری از مشکلات همین امسال رفع خواهد شد و جاده مرگ به جاده زندگی تغییر نام خواهد داد... چنین باد.
خراسان رضوی - مورخ سه‌شنبه 1389/01/17 شماره انتشار 17517/صفحه اول/رضوی