جامعه نو

در کلاس درس امام رضا (ع)
نویسنده : gholamreza baniasadi - ساعت ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٢۳ مهر ۱۳۸٩
 
سیاه و سفید(۲۸۸)
 

 در زمان حیات امام معصوم علیه السلام ، سنت شیعیان خاص عرضه ایمان خود بر آن حضرت بود تا بر بایستگی ها صحه بگذارند و فرد را از نابایستگی ها پرهیز دهند. رسم بود که فرد در محضر می نشست و می گفت چنین می اندیشم، چنین عمل می کنم و...آن گاه امام به اصلاح پندارها و گفتارها و کردارها می پرداختند اما امروز، دست ما از دامان امام معصوم کوتاه است هرچند قامت کشیم باز دست مان کوتاه است اما هندسه ای که برای زندگی ما ترسیم کرده اند، بایدهایی که در شرح زندگی مومنانه بیان فرموده اند، احادیثی که چون چراغ در رهگذار زندگی آویخته اند و درس هایی که آموخته اند، سنجشی است برای زندگی امروز ما و ما اگر بر مثل امکان تشرف به محضر امام رضا (ع)را نداریم این فرصت برای ما فراهم است که با بازخوانی احادیث حضرتشان ، راه خود را بیابیم و چگونه زندگی کردن را نیز بیاموزیم. امام در شرح شیعیان در همیشه روزگار می فرمایند«شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند. گفتار ما را سرلوحه زندگی در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هرکس چنین نباشد از ما نیست» و این یعنی «تولای عملی» در عمل به فرامین امام و «تبری عملی» در مخالفت تمام قد با دشمنان اهل بیت که دشمن حقیقت و روشنی نیز هستند چه امام یعنی حق. «علی مع الحق و الحق مع علی» در مورد دیگر ائمه نیز صادق است و هرچیز در عالم یا علوی است یا بهره ای از حق ندارد، هرچیز یا امامی است و یا ناحق است. پس باید برای رهیافت به حقیقت چشم به چراغ کلمات امام دوخت و ما که از لحاظ جغرافیایی به امام نزدیک هستیم شایسته است از حیث جغرافیای معنوی هم به حضرت نزدیک و نسبت به عملیاتی کردن فرمایشات امام رضا (ع)از همه مشتاق تر باشیم و یادمان باشد وقتی امام رضا (ع)می فرمایند« هرکس مشکلی را از مومنی برطرف و او را خوشحال کند، خداوند او را در روز قیامت خوشحال و راضی فرماید» ما باید رفع مشکلات مردم را - تا جایی که در توان ماست- وجهه همت خود قرار دهیم. این سخن امام است و اگر به سخن پیشین امام بازگردیم که شاخصه مهم شیعیان را سرلوحه قرار دادن سخنان ائمه تعریف کردند، رسالت ما سنگین تر می شود. از این زاویه، ما باید خود را نسبت به آحاد جامعه و جامعه مسئول بدانیم و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم. ما نمی توانیم نسبت به آن چه اتفاق می افتد، بی تفاوت باشیم. شیعه یعنی تفاوت قائل شدن بین خیر و شر و خیر را انجام دادن، شیعه یعنی اهل حق و عدل بودن، یعنی اهل خوبی و خیر بودن و کسی از پیروان امام رضا (ع)جز گمان خیر ندارد و جز خیر هم از اینان سر نمی زند و ما هم اگر می خواهیم به واقع شیعه باشیم باید دایره نیکی رفتار و خیر کردار خود را توسعه دهیم، چه نمی شود خود را شیعه نامید و جز خیر مرتکب شد. خود را مسلمان خواند و جز به سلام و سعادت زندگی کرد، هم در حوزه زندگی فردی و هم خانوادگی و هم اجتماعی و نمی شود مسلمان بود و برای دیگران هم جز سلام و سعادت خواست. پس خوبی کنیم حتی اگر کسانی در حق ما بدی روا داشتند. برای همه خوب بخواهیم حتی اگر کسانی خواست دیگری برای ما داشته باشند، ما پیرو پیامبر و ائمه ای هستیم که خیر مطلقند و برای همه نیز عاقبت به خیری می خواهند. ما هم چنین باشیم...

خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1389/07/22 شماره انتشار 17673 /صفحه۸/خانواده و سلامت