تولید ملی باید افتخار ملی باشد
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:
 
 
 
بگو نان از چه می خوری تا بگویم دینت چیست، این یک ضرب المثل است با این سویه نگاه که میان دین با لقمه ای که می خوریم و دیانت با سفره ای که می اندازیم رابطه ای عمیق وجود دارد، آن قدر که بدون توجه به مناسکی که دین مداران بدان همت می کنند، می توان با عنایت به شیوه کسب روزی آنان حکم به چیستی دین و چگونگی دین داری افراد کرد حالا با این سویه نگاه به بازار تولید توجه کنیم. فکر می کنید به چه نتیجه ای خواهیم رسید؟ من قصد داوری ندارم، اما وقتی یک کالایی را می خریم و مصرف می کنیم و با زوایای آن آشنا می شویم، خود به خود نسبت به مارک و برند آن داوری خواهیم کرد و این قضاوت در مواجهه های دیگر با آن کالا هم اثرگذار خواهد بود. اگر یک کالایی با مارک خاص، صاحب کیفیت باشد به سوی آن جذب خواهیم شد و اگر بد باشد از آن روی بر خواهیم تافت و از خرید آن دست خواهیم شست. این البته یک روی سکه است. روی دوم سکه داوری است که نسبت به سازندگان کالا خواهیم کرد، که اگر کالا خوب باشد آنان را افرادی صاحب علم، خردمند، مومن و توانا خواهیم خواند که با تولید کالای خوب، دین خویش را نیز تبلیغ کرده اند اما اگر کالایی بد باشد، باز به بدخویی و بدکاری و بددینی صاحبان آن توجه خواهیم داشت چه باور داریم افراد مومن هرگز کالای بد تولید نمی کنند و کسانی که به آبروی خود و آبروی کارخانه خود و در فرازی بالاتر به آبروی کشور خود توجه دارند، همه تلاش خود را خواهند کرد تا کالایی که تولید می کنند، از کیفیت بالا برخوردار باشد و هم آنان را آبرو افزاید و هم بسان نشان کشورشان باشد تا هر کجا که دروازه صادرات امتداد می یابد همواره پرچم کشورشان را در اهتزاز داشته باشد. آری انسان مومن، درعرصه تولید، ایمان خویش را تبلیغ می کند، هویت خود را نشان می دهد و اعتماد جهانی را نیز کسب می کند، پس خوب است بلکه واجب است و بلکه اوجب واجب است در سالی که عنوان «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» بر پیشانی دارد همه تولیدکنندگان علاوه بر رسالت اقتصادی، بار سنگین تکلیف فرهنگی و ملی را هم بیش از گذشته بر شانه حس کنند و برای به سلامت رساندن این بار به مقصد نیز برنامه ریزی کنند. این که رهبر انقلاب، نگاه ها را به این سو توجه داده اند، یک اتفاق ساده نیست یک رویکرد مبارک است، یک هوشیار باش و هشدار است تا بیدارمان کند تا بدانیم «تولید ملی» باید «افتخار ملی» هم باشد. به گونه ای که کالای ایرانی هر جا می رود، نام پرآوازه کند و افتخار بازآورد. «صدور انقلاب» که تنها درعرصه سیاسی و فرهنگی نیست، در عرصه اقتصاد نیز صدور انقلاب باید وجهه همت جهادگران عرصه تولید باشد. کالای خوب و باکیفیت وقتی به دست مصرف کننده خارجی برسد بسیار بیشتر از چند مقاله و سخنرانی نتیجه می دهد چه سخن حرف است که ناآزموده می نماید اما کالا سخنی است به رفتار درآمده و آزمون شده، پس توجه صدچندان باید کرد در عرصه تولید که برای محقق شدن «حمایت از کار و سرمایه ایرانی» باید «تولید ملی» به افتخار ملی تبدیل شود و این نیز نیازمند این است که تولیدکنندگان ما، خود به این باور برسند و آن را به عمل درآورند. پیامبر بزرگوار تنها به سخن ابلاغ و تبلیغ دین نمی کرد بلکه وقتی سنگ های قبر را محکم چید، همگان را به این باور دینی توجه داد که هر کاری که انجام می دهید باید بهترین باشد، حتی اگر قبری می سازیم که مرده ای در آن است باید کار را درست انجام دهیم هر چند سستی بنای قبر هم نه به مرده و نه به دیگران ضربه نمی زند اما به باور تولید و کار خوب و به اعتماد مردم لطمه می زند و عجیب هم لطمه می زند. لذا هر جا که هستیم، هر کالایی و حتی هر خدماتی که تولید و ارائه می کنیم، باید همواره بهترین باشد و در مسیر بهترشدن، این هم آموزه ای دینی است و هم رسالتی انسانی و ایرانی. پس برای تولید خوب تلاش کنیم تا جایی که مصرف کننده وقتی وارد بازار شد خرید کالای ایرانی، اولویت نخست او باشد، هم در بازار داخل ایران و هم در بازار جهانی، ایران را به محصول خوب و ایرانی را به کار خوب باید بشناسند واین نیازمند این است که اول خود ما باور کنیم باید خوب تولید کنیم، پس باور کنیم و برای فراگیرشدن این باور هم بکوشیم که تولید ملی با کیفیت هم وظیفه دینی است هم تکلیف ملی و هم رسالت انسانی.....
 
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/02/18 شماره انتشار 18112 /صفحه اول و۲