دوستي فيلبان و ترافيک خيابان
ساعت ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸٤   کلمات کلیدی:

 

نگاهي به رفتارهاي اجتماعي (43)-                          اول: مرتضي اميري، 22 ساله، در نامه‌اي به نگارنده با فراجناحي خواندن روزنامه خراسان، با نگاهي به يادداشت «نمايشگاه يا جلوه‌گاه» که به قلم همکار خوبمان، جواد حاتمي تحرير يافت، ابراز عقيده نموده است که ما سعي داريم نگاه مردم را از مسائل اصلي بازداريم و به مسائل حاشيه‌اي همچون رخت و لباس و پوشش جوانان جلب کنيم و افکار عمومي را تغيير مسير بدهيم و... اما خدمت آقامرتضي گل عرض مي‌کنيم که ما هرگز در ستون نگاهي به رفتارهاي اجتماعي و در کل روزنامه چنين قصدي نداريم، پرداختن به مسائل کلان وجهه همت همه همکاران و مديران ما در خراسان است، اما نکته اي که هست و انگار آقاي اميري از آن غفلت کرده‌اند اين است که ما مسائل اجتماعي و رفتارها و هنجارها را کوچک و حاشيه‌اي نمي‌دانيم بلکه معتقديم اگر رفتارهاي ما اصلاح شود، همه چيز اصلاح خواهد شد و در اين رهگذار نحوه پوشش نيز يکي از هزاران رفتار اجتماعي است که بايد مورد توجه قرار گيرد. ما هم در روزنامه در کنار بيان ده ها مسئله و موضوع به اين آسيب اجتماعي که تصوير ذهني مردم را نيز تخريب مي‌کند، پرداخته ايم.

البته ما هم با آقاي اميري موافقيم که نه تنها بايد جلوي فرار سرمايه‌هاي مادي و معنوي را گرفت که بايد بستر را براي تعالي انساني، رشد نخبگان، جذب سرمايه‌ها و توسعه کشور فراهم کرد. ما هم به سربلندي ايران و ايراني معتقديم و فکر مي کنيم همه تلاش ما هم در همين راستاست.
- دوم:«يا مکن با فيلبانان دوستي يا بنا کن خانه اي در خورد فيل» اين ضرب المثل را يک آقاي شهروند براي ما خواند و در تماس تلفني از اوضاع ترافيک شهري مشهد گلايه داشت و معتقد بود حضور هزار در هزار خودرو که روزافزون هم هست، با خيابانهاي سي، چهل سال پيش نمي‌خواند، يا اينقدر اتومبيل وارد شهر نکنند يا اول به فکر خيابان و پارکينگ و... باشند تا اعصاب مردم چنين دچار جنگ فرسايشي هر روزه نشود و رفتارهاي اجتماعي در معرض آسيب‌هاي جدي قرار نگيرد. او معتقد بود مقامات شهري بايد براي تعريض خيابان‌ها با در نظر گرفتن دهه‌هاي آينده برنامه‌ريزي و اقدام کنند نه اينکه به آمار ورود خودرو بپردازند و مشکل ترافيک را به گردن افزايش توليد خودرو بيندازند. ما هم اضافه مي‌کنيم که بي برنامگي در راه‌اندازي پروژه‌هاي جديد نيز مزيد بر علت است.
-سوم: خانم ليلي (شيرين) آذري شرق هم در نمابري به روزنامه خراسان از ماجرايي مشابه شکوه کرده و نوشته است.
با سلام

آقاي بني اسدي حتما شما هم متوجه ازدحام زياد خودرو در خيابان‌ها شده‌ايد و حتما اوقات زيادي را در پشت چراغ قرمز و ترافيک از دست داده‌ايد. نمي دانم وقتي براي انجام دادن کاري به خيابان رفته و جاي پارک براي ماشينتان پيدا نکرده‌ايد و يا به خاطر ترافيک و شلوغي بيش از حد خيابان‌ها، دير به مقصد رسيده و کاري را از دست داده‌ايد چه عکس‌ العملي از خود نشان داده‌ايد. شب گذشته جهت تهيه يونيفورم دبستان براي فرزندم به خيابان دروازه طلايي رفته و براي پارک کردن ماشين به طرف پارکينگ آنجا رفتم. طبق معمول مسئول پارکينگ قبضي را نوشته و به من داد وارد شدم و هرچه بالا و پايين پارکينگ دنبال جاي خالي گشتم، بي‌نتيجه بود. به طرف مسئول رفته و قبض را پس دادم که خارج شوم. وي گفت: ماشين را داخل کوچه‌هاي منتهي به خيابان جنت بگذاريد. گفتم آن کوچه‌ها که پارکينگ نيست پس چرا قبض مي‌نويسيد. خلاصه از پارکينگ خارج شدم. درحاشيه خيابان‌هاي اطراف نيز هرچه گشتم جاي خالي پيدا نکردم. سرتاسر خيابان تابلو نصب شده بود و ماموري جهت دريافت پول پارک کردن، ايستاده بود. با اين وجود جاي پارک پيدا نشد. به ناچار تصميم گرفتم به منزل برگردم و روزي ديگر براي خريد بروم. خيلي ناراحت و عصبي شده بودم، چون وقتم هدر رفته بود. ترافيک زياد خيابان‌ها و رانندگان جوان و ناشي و بي‌ملاحظه بر شدت ناراحتي‌ام مي‌افزود يادم آمد در گذشته‌اي نه چندان دور خيابان‌ها به اين شلوغي نبود. پياده روي دروازه طلايي خلوت بود. نگهبان و ورودي نداشت. با اينکه رايگان بود، ولي هميشه جاي خالي براي پارک کردن ماشين بود. پس از تشکيل شوراي شهر، اين پياده‌رو به پارکينگ تبديل شد و درب ورود و نگهبان و قبض ساعتي گذاشته شد و حالا جاي سوزن‌انداز ندارد. افزايش توليد ماشين بسيار خوب است به شرط آنکه اول به فکر جاي پارک و تردد ماشين‌هاي توليد شده باشيم بعد توليد را بالا ببريم. همچنين ماشين هاي قديمي و فرسوده از رده خارج شوند. فروش خودروهاي اقساطي و ديگر تسهيلات خريد خودرو در صورتي خوب است که خريداران بتوانند اين خودروها را در خيابان به راحتي برانند. يا بايد اينها جايگزين خودروهاي قديمي شوند و يا خيابانها به قدري پهن ووسيع شوند که بتواند چهل سال توليد را درخود جاي دهند. اين هم يکي از رفتارهاي اجتماعي يا حداقل يکي از علل آن است...
- چهارم: من هم معتقدم بايد براي اصلاح رفتارها، زمينه‌هاي بروز رفتارهاي نازيبا را اصلاح کرد و ترافيک شهري هم به عنوان يکي از بسترهاي رفتارهاي ناپسند بايد مورد توجه قرار گيرد.