چت، پیامک و دیگر هیچ
ساعت ٢:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳۸٧   کلمات کلیدی:

کم نخوانده ایم در خبرها که چت کردن ها، چه ها به روز برخی جوانان آورده است و واژه های دنیای مجازی به رفتار در دنیای حقیقی بدل شده است و گاه فردی را از آن سوی دنیا به این سو کشانده و یا از این سو به آن سو و پایان کار هم چیزی نبوده است جز پشیمانی. جز آبروی بربادرفته و زندگی بر آب رفته و بیداری بر خواب رفته و آرامشی که بی تاب رفته است...کم نخوانده ایم خبرهایی که یک پیامک، به پیام ها منتهی شده است و آخر کار، اول بدبختی بوده است.از بلوتوث های شیطانی ، از پیامک های ابلیسی و... کم خبر نخوانده ایم و از آخر و عاقبت  کار هم. اما انگار تا خودمان تجربه نکنیم دشواری ها را مزمزه نکنیم، تلخی ها را، و تا به عبرت دیگران بدل نشویم، عبرت نمی گیریم. این کلمات زمانی در ذهنم پررنگ شدند که دیدم نوجوان ١٣ساله یک خانواده مذهبی هم نیمه شب به دنبال گوشی بود تا به سراغ پیامک و بلوتوث برود، حال آنکه او دانش آموز بود و باید آن ساعت، یکی دوساعت هم از خوابش گذشته باشد؛ اما بیدار بود تا به پیامک هایش برسد که طبق تبلیغات از نیمه شب، ارزان تر است! پدرومادر آن نوجوان مانده بودند که چه باید بکنند با فرزندشان؟ راستی چه باید بکنند وقتی تبلیغات به آن ها بیدار باش می دهد؟ چه باید بکنند وقتی که ابزار مدرن، باز عوارض ناهنجار خود را تولید می کند. مگر نباید نظارتی دقیق و عالمانه در کار باشد تا کار به مشکل نخورد ام الله بگذریم. همین یکی دوروز پیش بود که مدیر یک دبیرستان دخترانه گلایه داشت که تبلیغات برخی شرکت ها، سلامت دانش آموزان را تهدید می کند و وقت استراحت آن ها را به بطالت پر می کند تا وقت درس، آن ها را با توان اندک و انرژی کاسته شده سرکلاس بنشاند تا نه از درس چیزی بفهمند و نه از بیداری. او روایتگر چرت زدن برخی دانش آموزان سرکلاس بود که نشانه شب بیداری آن ها بود. این مدیر یکی از دبیرستان های دخترانه می گفت وقتی وضعیت را به خانواده ها می گویم می بینم آن ها هم از دست بچه ها به امان آمده اند. از شب بیداری هایشان که پر از خواب است. از خواب های بامدادی شان که قدم به قدم به خماری نزدیک تر می شود. این مدیر که با حساسیت اوضاع دانش آموزانش را رصد می کند معتقد است هم باید استفاده صحیح از ابزار نوپدید چون رایانه و تلفن همراه و ... در جامعه نهادینه شود و هم باید تبلیغات مدیریت شده باشد نه این که بنگاه های اقتصادی با تبلیغات فقط به دنبال کسب درآمد باشند. او هشدار می داد اخلاق و فرهنگ نسل جوان در خطر است و اگر جدی گرفته نشود امکان تبدیل فرصت به تهدید خواهد بود و امکان تبدیل یک جوان که می تواند سرمایه فردای کشور باشد به یک مجرم دور از ذهن نیست؛ چه ذهنیت سازی های مدیریت نشده می تواند به مشکل تبدیل شود. درست هم می گفت و من به گواه اخبار صفحه حوادث می گویم که یک لحظه غفلت کافی است تا سرمایه ای آتش گیرد و جوانی محرم، به جوانی مجرم تبدیل شود اصلا وقتی میان محرم و مجرم یک نقطه تفاوت است، باید نظارت و فرهنگ سازی و مدیریت ماهم دقیق و نقطه ای باشد و نقطه به نقطه، سنگربه سنگر، فرزندانمان را راهنمایی، هدایت و حمایت کنیم تا فردا، کشوری توسعه یافته، با توسعه ای هدفمند و هدایت شده باشد.آرزوی ما این است که خبرهای خوش از دنیای فناوری و جهان مجازی بشنویم و بخوانیم که ایرانیان در استفاده صحیح از فناوری و کاوش علمی در اینترنت مقام اول را داشته باشند .(ص-۱۳)