شده بودم یک بازنده تمام عیار تا این که...

قسمت سوم

شأن هدایت

استاد حاج علی اکبری ، زکات زیارت را انعکاس نور می داند و تاکید می کند زائر باید آینه شود. حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری هم این نگاه را به عبارتی چنین باز می گوید که؛ نه زیارت فقط بوسیدن در و دیوار حرم و ضریح است و نه سوغات زیارت، نبات و زعفران و پارچه سبز که زیارت، رابطه وثیق زائر است با مزور، چکاپ زائر است با مزور.

ارائه باورهای خویش است به امام خویش. ماندگاری، به روایت «شبستان»، زبان به گلایه هم گشوده است که؛ بزرگ ترین آسیب در مورد زیارت، نگاه شفاعتی مردم نسبت به ائمه اطهار(ع) است و تا زمانی که برخی مردم جایگاه هدایتی اهل بیت(ع) را متوجه نشوند، آسیب های این حوزه پابرجاست.

ماندگاری ادامه داد: برخی مردم مفهوم زیارت را این گونه می بینند که خودشان راه را یاد دارند و فقط از امام رضا(ع) می خواهند که در زمان بروز مشکلات، آن ها را یاری رساند. ولی اگر شأن اهل بیت هدایتی فرض شود، معنی زیارت تغییر می کند و بر این اساس زائر با نگاه معرفتی به امام(ع) سعی در رسیدن به کمال و رفع نقصان خویش خواهد داشت.

حجت الاسلام ماندگاری با تاکید بر این که اولین گام در تبیین جایگاه و معنای زیارت ائمه(ع) تبدیل جایگاه شفاعتی به جایگاه هدایتی است، ادامه داد: خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء می فرماید: ما انسان الگویی به نام پیغمبر و امامان را فرستادیم تا مردم پشت سر آن ها حرکت کنند، حال برای آن هایی که در مسیر امام حرکت کنند و کم آورند، شفاعت را به عنوان ابزار کمکی قرار داده ایم.

وی با طرح این سوال که آیا توجه و زندگی زائر با امام رضا(ع) یکی است که از امام رضا(ع) تقاضای شفاعت و یاری می کند، خاطرنشان کرد: ارتباط با امام رضا(ع) نباید ارتباط لحظه ای، پروژه ای و موضوعی باشد و فقط به زمان زیارت و محدوده حرم مطهر ختم شود.

آری، زندگی مومن، همه باید زیارت باشد. باید خود را در محضر حضرت زیارت شونده ببیند، اصلا باید خود را در محضر خدا ببیند، زیارت که فقط دعا خواندن نیست، زیارت یک زندگی مومنانه است و زندگی مومن نیز یک زیارت مدام است و به رفتار درآوردن باورهای زیبا، که در واژه به واژه زیارت نامه جاری است، پس باید خواند و باز هم خواند و می خوانم، شما هم زمزمه کنید؛

اللهُمَّ صَلِّ عَلَى حُجَّتِکَ وَ وَلِیِّکَ وَ الْقَائِمِ فِی خَلْقِکَ صَلاةً نَامِیَةً بَاقِیَةً تُعَجِّلُ بِهَا فَرَجَهُ وَ تَنْصُرُهُ بِهَا وَ تَجعَلُهُ مَعَهَا فِی الدُّنیَا وَ الاخِرَةِ.

اللهُمَّ اِنِّی اَتَقَرَّبُ اِلَیکَ بِزیَارَتِهِم وَمَحَبَّتِهِم وَ أُوَالِی وَلِیَّهُمْ وَ أُعَادِی عَدُوَّهُمْ فَارْزُقْنِی بِهِمْ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی هَمَّ نَفسِی فِی الدُّنیَا وَالاخِرَةِ وَاَهوَالَ یَومِ القِیَامَة؛

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیِّ اللهِ السَّلَامُ عَلَیکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْض ِالسَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ الَّله.

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بنَ اَبِی طَالِبٍ وَلِیِّ الله السَّلَامُ عَلَیکَ یا وَارِثَ الحَسَنِ و الْحُسَیْنِ شَبَابِ اَهلِ الجَنَّةِ السَّلَامُ عَلَیکَ یا وَارِثَ عَلِیِّ بنِ الحُسَین زینِ العَابدین [سَیِّدِ العَابِدِینَ] السَّلَامُ عَلَیکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدِ بنِ عَلیٍّ بَاقِرِِ عِلم'ِ الاَوَّلینَ وَالاخِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ الْبَارِّ التَّقِیِّ النَّقِیِّ.

ویژه‌نامه - ویژه نامه نوروزی 93 - مورخ دوشنبه 1392/12/26 شماره انتشار 18650 /صفحه ۷-۱۲

/ 0 نظر / 87 بازدید