بازخوانی زیارت درسلوک اجتماعی زائران

در حضور امام حاضر

به دیگر عبارت "حضور زائر عندالمزور" یعنی حاضر شود، هم با جسم، هم با فکر، هم با قلب و ... با همه جان بیاید و در محضر انسان کامل بنشیند و نقص های خود را با کرم حضرت کریم برطرف کند. بیاید، بنشیند به آموختن و بهره گرفتن و برخیزد به عمل کردن که زیارت باید به بهره وری زائر از زیارت شونده و درک رابطه با مزار منتهی شود، این مثلث که شکل بگیرد. انسان ناقصدرمحضر انسان کامل ، به جبران نقص ها راه خواهد یافت و با سلام به حضرتش به سلامت خواهد رسید و با شهادت خواندن به شهد کام شیرین خواهد کرد.

أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّهُ سَیِّدُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ أَنَّهُ سَیِّدُ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ سَیِّدِ خَلْقِکَ أَجْمَعِینَ صَلاةً لا یَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا غَیْرُکَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَبْدِکَ وَ أَخِی رَسُولِکَ الَّذِی انْتَجَبْتَهُ بِعِلْمِکَ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیا لِمَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَ الدَّلِیلَ عَلَى مَنْ بَعَثْتَهُ بِرِسَالاتِکَ وَ دَیَّانَ [دَیَّانِ‏] الدِّینِ بِعَدْلِکَ وَ فَصْلَ [فَصْلِ‏] قَضَائِکَ بَیْنَ خَلْقِکَ وَ الْمُهَیْمِنَ [الْمُهَیْمِنِ‏] عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

گواهی می دهم که معبودی جز خدا نیست، یگانه است و شریکی برایش نیست و گواهی می دهم که محمد بنده و رسول اوست و این که او آقای پیشینیان و پسینیان و آقای پیامبران و رسولان است. خدایا درود فرست بر محمد، بنده و رسول و پیامبر و سرور تمام آفریدگانت، درودی که نیروی شمردن آن را کسی جز تو نداشته باشد. خدایا درود فرست بر امیرمومنان علی بن ابیطالب بنده ات و برادر رسولت، آن وجود مبارکی که او را به علم خود برگزیدی، و برای هر که از بندگانت خواستی او را راهنما قرار دادی و دلیل بر وجود پیامبری که او را با رسالت‌هایت برانگیختی و او را با عدالتت داور دین و فیصله بخش حکم خود در میان بندگانت نهادی و بر تمام این ها مسلط کردی ، سلام و رحمت و برکات خدا بر او باد.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَةِ وَلِیِّکَ وَ أُمِّ السِّبْطَیْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ الطُّهْرَةِ الطَّاهِرَةِ الْمُطَهَّرَةِ التَّقِیَّةِ النَّقِیَّةِ الرَّضِیَّةِ الزَّکِیَّةِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِینَ صَلاةً لا یَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا غَیْرُکَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سِبْطَیْ نَبِیِّکَ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْقَائِمَیْنِ فِی خَلْقِکَ وَ الدَّلِیلَیْنِ عَلَى مَنْ بَعَثْتَ [بَعَثْتَهُ‏] بِرِسَالاتِکَ وَ دَیَّانَیِ الدِّینِ بِعَدْلِکَ وَ فَصْلَیْ قَضَائِکَ بَیْنَ خَلْقِکَ.

خدایا درود فرست بر فاطمه دختر پیامبرت و همسر ولی ات، و مادر دو فرزند زاده پیامبر ، حسن و حسین ، دو سرور جوانان اهل بهشت ، آن بانوی پاک و پاکیزه و پاک گشته و بی عیب و پسندیده و زکیه ، سرور بانوان همه اهل بهشت ، درودی که توان شمردن آن را کسی جز تو نداشته باشد. خدایا درود فرست بر حسن و حسین، دو فرزندزاده پیامبر، و دو سرور جوانان اهل بهشت، دو قیام کننده در میان بندگانت ، و دو راهنما بر وجود پیامبری که او را به رسالت هایت برگزیدی و دو داور دین به دادگری و دو فیصله بخش حکم خود در میان بندگانت .

انسان کامل

وقتی انسان ،توانست نقص های خود را بشناسد و با گره زدن خود به انسان کامل در پی رفع نقص برآید، در خواهد یافت زیارت، فقط یک نهاد عاطفی، فرهنگی و اجتماعی نیست، که یک نهاد توانمند سیاسی هم هست و به گفته استاد حاج علی اکبری، زیارت ، ادامه امامت و ولایت است، شیعه با همین زیارت ها در طول قرن ها خود را حفظ کرده است. همین حرم‌ها به شیعه هویت داده است امیدهایش را سازمان داده، توانش را مجتمع کرده و کیانش را حفظ کرده است..."

این سخن چقدر بر جان می نشیند به ویژه برای نسل ما ، که در دوران دفاع مقدس با رخصت از محضر امام رضا (ع) و زیر پرچم حضرتش، می رفتیم تا خود را به عاشورا برسانیم، تا حسین (ع) این بار تنها نماند. اصلا راز پویایی جبهه ما، برخلاف همه جنگ‌ها همین بود که می خواستیم خود را به عاشورا برسانیم و باور ما در جنگ این بود، " انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم" ما از خود چیزی نداشتیم، همه چیز را بر مدار تولا و تبری تعریف کرده بودیم، اگر پای دشمن را از خاک خویش هم می بریدیم، در مسیر خدا بود. ما دارای مرزبندی روشن بودیم که زیارت برای ما نهادینه کرده بود. باری باید ظرفیت‌های زیارت را شناخت. با این "شناخت" بسیاری از مشکلات و کمبودهای ما رفع می‌شود، توان ما را افزایش می دهد و به هم افزایی می رساند و همان طور که از قطرات باران ، دریاها شکل می گیرد، زیارت، آدم های تنها را در کنار هم به اقیانوس انسان ها پیوند می دهد. از این پیوند هم بنیان مرصوصی شکل می گیرد که جان و جهان آدمی را حفظ می کند. پس باید زائر شد، باید در شبکه زیارت قرار گرفت و باید خود را کلمه ای ، حرفی یافت که در زیارتنامه خوانده می شود و باید به حرم آمد و با همه وجود خواند.

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِسْمَاعِیلَ ذَبِیحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ،

سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای حجت خدا، سلام بر تو ای نور خدا در تاریکی های زمین، سلام بر تو ای ستون دین، سلام بر تو ای وارث آدم برگزیده خدا، سلام بر تو ای وارث نوح پیامبر خدا، سلام بر تو ای وارث ابراهیم دوست خدا سلام بر تو ای وارث اسماعیل قربانی خدا، سلام بر تو ای وارث موسی هم سخن خدا سلام بر تو ای وارث عیسی روح خدا، سلام بر تو ای وارث محمد فرستاده خدا سلام بر تو ای وارث امیرمومنان علی ولی خدا، و جانشین فرستاده پروردگار جهانیان، سلام بر تو ای وارث فاطمه زهرا، سلام بر تو ای وارث حسن و حسین

سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ زَیْنِ الْعَابِدِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عِلْمِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ الْبَارِّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ الشَّهِیدُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَصِیُّ الْبَارُّ التَّقِیُّ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ [مُخْلِصا] حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

دو سرور جوانان اهل بهشت، سلام بر تو ای وارث علی بن الحسین زیور پرستندگان، سلام بر تو ای وارث محمد بن علی ،شکافنده دانش پیشینیان و پسینیان، سلام بر تو ای وارث جعفر بن محمد، راستگوی نیکوکار، سلام بر تو ای وارث موسی بن جعفر، سلام بر تو ای راستگوی شهید، سلام بر توای جانشین نیکوکار پرهیزگار. گواهی می دهم که نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و خدا را (خالصانه) عبادت کردی تا مرگ تو رسید، سلام بر تو باد ای اباالحسن و رحمت وبرکات خدا...

کارکرد سیاسی زیارت

این خواندن ها، انسان را به عشق جوان می کند و جان را جلا می دهد، از همین روست که باور داریم، زیارت را مثل قرآن بارها و بارها باید درک کرد و همان طور که می شود به هر بار خواندن قرآن بهره روز آمد گرفت، از زیارت هم باید توشه نو و توش پرحلاوت برداشت. چنانکه اهل فضل برداشتند و برمی‌دارند و به گفته استاد حاج علی اکبری ، اعظم وقف ها و نذرها به این حرم و زیارت پیوند خورده است. هدایت قلبی در زیارت به وقف مدارس و مساجد و بیمارستان ها و تکایا و... منتهی شده است. کلمه ای از زیارت نامه چراغ شده است در دل دانشمندی تا او کتاب بنویسد و چراغ راه مردمان شود. همین زیارت ها به اخلاق و انسان تعالی می بخشد، پس این نهاد را باید از نو شناخت، چنانکه دشمن با نگاه نو، زیارت را نقطه کانونی اسلام ناب یافته و با همه وجود و ابزارهایش به میدان آمده است، تا این کانون را در هم بشکند.

این که وهابیت به میدان مقابله با زیارت می آید، این که سلفی‌ها و تکفیری ها ، ابزار توطئه استکبار می شوند برای نابودی حرم ها و از میان بردن زیارت ها و ذیل شرک و ... تعریف می کنند و می کوشند خط تماس امت و امامت را قطع کنند از این روست که می دانند، زیارت، انسان را در مدار و محور امامت به حرکت در می‌آورد، این حرکت هم سرانجامی جز نابودی ظلم و ظلمت، نخواهد داشت پس می کوشند، زیارت را هدف بگیرند، تا مسلمانان ، شبکه نداشته باشند، هدایت نداشته باشند، صدای واحد نداشته باشند، آنان خوب می دانند زیارت ، استمرار ولایت و امامت است ما هم بدانیم و برای ارتقا و کیفی سازی آن تلاش کنیم و با زیارت مستمر در استمرار امامت حرکت کنیم، خود را با حرم تعریف کنیم و معرفت خود را افزایش دهیم که زیارت، حضور در محضر امام حاضر است، امامی که به شهادت می خوانیم " اشهد انک تسمع کلامی و ترد سلامی" کلام ها را می شنود و جواب سلام می دهد. پس سلامت خویش را در زیارت پی در پی و پاسخ سلام پیدا کنیم و هر جا که هستیم، نگاهمان مثل قبله نما به سوی حرم باشد و حداقل پس از هر نماز، با سلام سه گانه به رسول ا... و فرزندانش، بین کربلای حسین و عاشورا و مشهد عشق و نگاه امام رضا و شکوه انتظار و حضرت صاحب فرج رابطه ارگانیک خود را با زیارت برقرار داشته باشیم و به هر زیارت توشی تازه برگیریم؛ ...پس السلام علیک یا اباالحسن یا علی بن موسی الرضا.

 ویژه‌نامه - ویژه نامه نوروزی 94 - مورخ سه‌شنبه 1393/12/26 شماره انتشار 18934 /صفحه10-6 (قسمت 4)

/ 0 نظر / 93 بازدید