بدحجابی و جریمه میلیونی

سیاه و سفید(۱۹۵)

برخورد با بدحجابی از قبیل جریمه نقدی و ... چون قانون شده است، احترام به آن را لازم می دانم اما معتقدم این قبیل برخوردها نمی تواند به تنهایی کارساز باشد ما الان یک تخلف رانندگی نباید می داشتیم نه این که هر روز رقم جریمه ها و آمار جریمه شده ها در حال افزایش باشد. شاید جریمه جلوی بلبشوی رانندگی را بگیرد. البته شاید، اما مطمئنا به ارتقای فرهنگ رانندگی نمی انجامد که اگر می انجامید چنین وضعیتی نداشتیم و چنین جاده های ما بوی مرگ نمی گرفت. به اعتقاد من تنبیه و جریمه فقط از آن نوعی که معلم ها در مدارس درنظر می گرفتند موثر بود به این شکل که مثلا دانش آموز موظف می شد کلماتی که غلط نوشته است را به شکل صحیح چند بار بنویسد، این جریمه تنبیه آمیز و آگاهی بخش بود و غلط های نوشتاری او را اصلاح می کرد. در بحث تنبیه بدحجابان هم به باور من باید بزرگان جامعه همان مشی معلمان را در پیش گیرند و تنبیهات به گونه ای باشد که نتیجه آن اصلاح رفتار غلط بدحجابی باشد نه این که فردا جریمه شدن هم مد شود و عامل پزدادن پولداران که بگویند فلان خانم تا به حال چند بار جریمه شده است. گذشته از این اگر گناه بی حجابی را جرم بدانیم وقتی می شود با جریمه از زیر بار آن شانه خالی کرد زشتی گناه خیلی زود چنان از میان خواهد رفت که برای مردم لااقل بخشی از مردم به امری عادی تبدیل بشود و این برای فرهنگ حجاب سم است. فرهنگی که فلسفه آن سم زدایی از رفتارهای اجتماعی و سلامت سازی جامعه است. پس برای اعتلای فرهنگ حجاب در جامعه باید راه های فرهنگی را در پیش گرفت و برای این هم اول باید مسئله را دقیق واکاوی کرد، زوایای آن را شناخت آن وقت متناسب با آن نسخه نوشت و صد البته باید گفت که برای همه نمی شود یک نسخه واحد نوشت. هر گروه یک نوع تعامل یا آگاهی بخشی یا برخورد را طلب می کند از جمله در تحلیل بدحجابی می توان گفت یک گروه از بدحجابان اقلیت های مذهبی شاید باشند که براساس آموزه های مذهبی خود اعتقادی به حجاب ندارند اما از آن جا که در ایران زندگی  می کنند باید قانون را رعایت کنند، تعامل با این گروه و یادآوری ضرورت التزام به قانون می تواند کارساز باشد اما یک گروه از بدحجابان هم هستند که فقط به دنبال زیباسازی خود هستند و نه زشتی قانون شکنی را می دانند و نه ضرورت نگاه دینی را دریافته اند، اینان را باید نسبت به کاری که می کنند و ضررهای آن آگاه کرد تا حساب خود را با کتاب قانون و شرع اصلاح کنند. یک گروه اندک از بدحجابان هم شاید اغراض سیاسی و فرهنگی داشته باشند مثل اعضای فرقه ضاله بهائیت و گروه اندک دیگری هم به دنبال مسائل جنسی و تجارت فحشا باشند که نیازمند برخورد صریح، شفاف و قاطع قانون هستند و این برخورد وقتی در چارچوب اجرای حدود الهی باشد نه تلخ که برای جامعه شیرین هم خواهد بود، مثل داروی تلخی که بیماری را از جان و جسم آدمی بیرون می کند. مثل عمل جراحی که سلامت را دوباره به آدمی باز می گرداند پس در کنار اعمال قانون هایی چون جریمه و... باید راه های دیگر را هم در پیش گرفت، راه هایی که سلیقه پذیر نباشد بلکه مانع و جامع و کامل باشد...

خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1389/03/06 شماره انتشار 17560/صفحه۸/خانواده و سلامت
/ 0 نظر / 86 بازدید