همزمانی و همزبانی دفاع مقدس و محرم

 
داریم وارد یک محرم متفاوت می شویم؛ محرمی که با هفته دفاع مقدس، آغاز می شود.
 گویی اول تاریخ و آخر آن در هم تنیده شده است. گویی کاروان ۷۲ شهید، هزار در هزار شهید مصطفی شده در آخر الزمان را در کنار خویش دارند. 
گویی عاشورا، همه زمان را در بر گرفته و کربلا بر پهنه جغرافیا نشسته است. من در کربلا ، دفاع مقدس را می بینم و در دفاع مقدس، رشحات عاشورا را به وضوح رویت می کنم. برای من و ما و نسلی که دفاع مقدس را زندگی کرده اند این همزمانی، همزبانی مخصوص خود را دارد و همدلی را نیز هم. 
لذا روضه خوانی عاشورا، بیان دفاع مقدس است و گفتن از این حماسه آخرین، تبیین تجلیات آن حماسه بزرگ است. من حماسه دفاع را درس گرفته از کربلا می دانم و این را بارها به هر زبان گفته و نوشته ام که هرکس می خواهد عاشورا را و کربلا را به درکی ملموس برسد، دفاع مقدس ما را ببیند و هر که می خواهد ما را بشناسد و آرمان ها مان را بفهمد به کربلا برود. برای این نگاه هم برهان قاطع دارم در رفتار رزمندگان خودمان؛ در عملیات خیبر، نیروهای ما تعدادی عراقی را به اسارت گرفتند اما امکان انتقال آنان به پشت جبهه فراهم نشد. 
فرمانده ما پس از یک سخنرانی برای آنان و این که بروید و پیام انقلاب را برای مردم خود ببرید، همه آنان را آزاد کرد تا به کشور خود باز گردند اما این ماجرا در عملیات بعدی هم تکرار شد و این بار عراقی ها از ما اسیر گرفتند و انگار آن ها هم نمی توانستند یا نمی خواستند اسرا رابه پشت جبهه بفرستند اما فکر می کنید چه کردند؟ آیا آزادشان کردند؟ نه، کربلا شد آنجا و با تانک از روی بچه های ما رد شدند. 
انگار می خواستند ثابت کنند از نسل همان هایی هستند که اسب ها شان را برای تاختن بر پیکر یاران حسین علیه السلام ، نعل تازه بستند. کربلا تکرار شد با اسب های آهنین با همان روحیه یزیدی، تاختن بر پیکر بچه های آخر الزمانی سید الشهدا. 
گفته ام و نوشته ام هر کس می خواهد حقانیت حسین علیه السلام را با همه وجود حس کند به تفاوت رفتاری خلبانان ما و عراقی ها نگاه کند، آنجا که شهید سرلشکر خلعتبری، وقتی می بیند یک خودرو از روی پل می گذرد، در انبوه آتش پدافند خطر را به جان می خرد و دوری اضافی می زند تا بعد از عبور خودرو ، پل را منهدم کند اما خلبانان عراقی وقتی بمب های خود را روی سر مردم بی دفاع خالی می کردند در بازگشت به کشاورزان و مزرعه و رمه آنان هم رحم نمی کردند و با مسلسل آنان را به رگبار آتش زا می کشیدند انگار شناسه های رفتاری لشکر ابن زیاد را به زبان امروز بیان می کردند.
آری، هر کس می خواهد کربلا را بفهمد، ما را بخواند و هرکه می خواهد ما را بشناسد، به کربلا برود...این صراط مستقیم شناخت است، راهی که آدمی را به حقیقت می رساند. تلاقی زمانی هفته دفاع مقدس با آغازین روز های محرم ما را در فرازی تازه قرار می دهد که به خودشناسی و امام شناسی بپردازیم و خود را به خدا برسانیم. آنانی که تریبونی دارند و منبری و صدایشان به مردم می رسد، ذیل مفاهیم عاشورا، به تبیین دفاع مقدس هم بپردازند که این خود نیز ذکر حسین علیه السلام و احیای امر امامت است....
خراسان جنوبی / شماره : 2534/  پنج شنبه ۳۰ شهریور-۱۳۹۶/ صفحه2/ اخبار
 
http://khorasanjonobi.khorasannews.com/?nid=19640&pid=2&type=0
/ 0 نظر / 94 بازدید