امان از ظلم های ناآگاهانه

 

ظلم می کنیم، گاه بی آنکه برای ما منفعتی دنیایی داشته باشد. گاه حتی ظلم می کنیم بی آنکه بدانیم، «بیداد» روا می داریم گاه با گمان «داد»، و می توان گفت گاه اهل قلم و کلام و کسانی را که زبانی برای گفتن و قلمی برای نوشتن است درمیان ظالمان جایگاه ویژه ای می یابند تا جایی که معلم اخلاق و فقیه روشن اندیشی چون آیت ا... مظاهری هم به فغان می آید که چرا وقتی امام حسین(ع) و سه معصوم دیگر ما را از ستم پرهیز می دهند، ما جسورانه آن را مرتکب می شویم و سخن امام خود را بر زمین می گذاریم، تازه داعیه ولایت مداری (دوستی) و حسینی بودن هم داریم، امام در آخرین دیدار خویش با امام سجاد(ع) می فرمایند: «فرزندم از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده ای به جز خدا ندارد بر حذر باش» به فرموده «استاد مظاهری» این روایت را امام باقر از امام سجاد و ایشان از امام حسین و حضرت نیز از مولا علی علیهماالسلام روایت فرموده اند و کلام نورانی ۴معصوم پشتوانه این سخن است اما دریغ که ما را غیرت عمل هر روز کم رنگ تر می شود آیت ا... مظاهری مراتب ظلم از جمله ظلم حاکمان، ظلم اعضای خانواده و ... را برمی شمرند و آن گاه به درد اخلاقی افرادی از جامعه امروز ما که متاسفانه هر روز از درمان دورتر می شود می پردازند، دردی به نام اهانت، غیبت، تهمت و آبروریزی و ... ایشان دردمندانه می فرمایند« که بردن آبروی دیگران و هتک حرمت و اهانت به شخصیت انسان ها، حق الناس است و اگر فرد نتواند جبران کند بدعاقبتی در انتظار او خواهد بود، ایشان می فرمایند: بیش از ۹۰درصد سخنانی که در محافل و مجالس بیان می شود، تهمت است و کسانی که مورد این ظلم واقع می شوند، از نسبت هایی که به آنان داده می شود، مبرا هستند. ای کاش لااقل این سخنان غیبت بود. من همواره به جوانان می گویم: شما را به خدا قسم تهمت نزنیدو اگر درباه کسی تهمت شنیدید، از او دفاع کنید. متاسفانه بسیار اتفاق می افتد که افراد متدین در جلسات حضور دارند و در مقابل آنان به دیگران تهمت زده می شود ولی یا سکوت می کنند ویا آن تهمت را همراهی می کنند که هر دو بد است.امام حسین «سلام الله علیه» در روز عاشورا همه ما را از چنین ظلم هایی برحذر داشته اند. با تاسف باید گفت: بسیاری از رسانه های گروهی، روزنامه ها و سایت های اینترنتی، امروزه تبدیل به تهمت نامه، غیبت نامه و فحش نامه شده است. مطلبی منتشر می کنند و خودشان هم می دانند که تهمت است، ولی منتظر می مانند تا تکذیب شود. اما وقتی آبروی کسی رفت و شخصیت او در اذهان عمومی خدشه دار شد، تکذیب مطلب سودی به حال وی ندارد و جبران آبروی رفته را نمی کند.اهانت به دیگران و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداوند متعال است» و به راستی ما چه می کنیم؟ به رفتارمان نگاه کنیم به آنچه می نویسیم، به آنچه می گوییم وبه آنچه در جامعه می پراکنیم. آیا به این اندیشیده ایم که گاه حتی با نیت خوب، بد می کنیم. فکر می کنم یکی از جاهایی که می فرمایند «تفکر ساعة خیر من عبادت سبعین سنه».این جا باشد، فکر کنیم چه می گوییم و چه می کنیم و سنگ بر شیشه خانه که می زنیم.استاد مظاهری ادامه می دهند «روایت نورانی امام حسین«سلام ا... علیه» تنها مربوط به زمان خودشان نیست. این روایت زنده است و همواره مصداق دارد. بنابراین ذهن ما نباید فقط برود روی ظلمی که شمرابن ذی الجوشن و عمر سعد و ابن زیاد به اهل بیت «سلام ا... علیهم» روا داشتند. بلکه باید مراقب باشیم خود ما مصداق سخن و هشدار حضرت سیدالشهدا «سلام الله علیه» واقع نشویم. دفاع از مسلمانان، از اوجب واجبات است و کوتاهی از دفاع کسی که یاوری ندارد، گناه بزرگی است.بعضی اوقات گرفتاری های دنیایی افراد صالح و شایسته، ناشی از دفاع نکردن آنان از مظلومان است. یعنی غیبت یا تهمتی شنیده اند و نتوانسته اند یا نخواسته اند، دفاع کنند و ناخودآگاه و ناخواسته، ظالم شده اند.»حالا ما که داعیه ولایت محوری و حسین باوری و عاشوراخواهی داریم چه حرفی برای گفتن داریم آیا ادعاها و گفتار ما را عملکردمان هم تایید می کند یا زبان به کاری است و ادعا به راهی و کار چیز دیگری است؟ فکر می کنم باز هم باید فکر کنیم باید از ظلم، این گناه کبیر و دوزخ آفرین پرهیز کنیم و خود را نسبت به آبروی هم غیور بدانیم و چنان بگوییم و رفتار کنیم که می خواهیم قضاوت جامعه و داوری مردم نسبت به ما آنچنان باشد. آنچه برای خود نمی پسندیم را در حق دیگران روا نداریم...
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1389/11/14 شماره انتشار 17763 /صفحه۹/اجتماعی
/ 0 نظر / 100 بازدید